Правила внутрішнього розпорядку

ПРАВИЛА
для здобувачів освіти
Полтавського професійного ліцею

І. Загальні положення

1.1. Правила поведінки здобувачів освіти базуються на законах України, постановах Міністерства освіти та науки України, органів місцевого самоврядування, Статуті ліцею. 

1.2. Здобувачі освіти зобов’язані поважати Герб, Прапор та Гімн України; гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього процесу, дотримуватися Статуту ліцею, етичних норм та вимог установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.

1.3. Постійно дбати про авторитет і честь ліцею, поважати традиції колективу.

1.4. Раціонально використовувати робочий час, берегти майно ліцею, воду, паливно-енергетичні ресурси.

1.5. Брати активну участь:

  • у покращенні матеріально-технічної бази ліцею;
  • у позаурочних заходах;
  • у змаганнях на «кращу навчальну групу», «кращий за фахом».

1.6. Приділяти постійну увагу питанням особистої гігієни; дбайливо ставитися до громадських приміщень.

ІІ. Вимоги до зовнішнього вигляду здобувачів освіти

2.1. Учні повинні приходити до ліцею охайними, в чистому, випрасуваному одязі і чистому взутті. Одяг повинен відповідати зросту, виражати пошану господаря до самого себе і суспільства.

2.2. Зачіска учня повинна бути охайною. Учень постійно повинен стежити за чистотою тіла, ротової порожнини, нігтів.

2.3. Учні не повинні носити яскравих і зухвалих прикрас, користуватися надмірно косметикою.

2.4. На уроки фізичної культури та на заняття у спортивних секціях учні повинні приходити у спортивній формі та спортивному взутті.

2.5. На уроках виробничого навчання та виробничої практики учні повинні бути у спеціальному одязі та відповідному взутті, користуватися засобами індивідуального захисту (при потребі).

2.6. У разі участі у трудових заходах в приміщеннях та на території ліцею та за його межами, учні повинні мати відповідний робочий одяг та взуття.

ІІІ. Перебування здобувачів освіти в ліцеї

3.1. Початок та закінчення робочого дня; поведінка на перерві

3.1.1. Приходити до ліцею не пізніше як за 10 хв. до початку робочого дня. Учень, який спізнився, повинен пояснити причину запізнення. У разі відсутності поважної причини (візит до лікарні, транспортні проблеми, проблеми сімейного характеру тощо) чи небажання учня пояснити причину запізнення, педпрацівник має право доповісти про це класному керівнику, заступнику директора, директору для відповідного реагування. 

3.1.2. При вході до закладу освіти не намагатися пройти першим, чемно пропусти працівників ліцею, дівчат (для юнаків), людей старшого віку.

3.1.3. При зустрічі зі старшим необхідно зупинитися, пропустити його вперед, першим привітатися, якщо сидиш – необхідно встати і привітатися.

3.1.4. При розмові зі старшими не тримати руки в кишенях, відповідати на питання чітко, не дозволяти використання ненормативної лексики.

3.1.5. Верхній одяг здати в роздягальню. Не дозволяється знаходитись в приміщеннях ліцею у верхньому одязі і в головному уборі.

3.1.6. Перед початком занять чітко виконувати правила безпеки життєдіяльності учнів: не бігати, не штовхатися, не кричати, не влаштовувати метушливого, неконтрольованого руху та рухливих ігор, що можуть призвести до падіння та травмування, не провокувати словами, рухами чи діями агресивної поведінки, що може призвести до бійки та травмування.

3.1.7. Бути обережним у найбільш травмонебезпечних місцях – уважно та спокійно спускатися й підійматися сходами, пересуватися у переходах та коридорах, бути обережним у туалетах, приміщенні гардеробу, де наявні травмонебезпечні гачки; не підходити до вікон, не відчиняти їх, не перехилятися через перила на сходах, не стояти біля дверей кабінетів (‘їх можуть раптово відчинити), не чіпати скляні двері в коридорах, не ховатися за ними – ці двері призначені для затримання проникнення диму й вогню у разі пожежі, вони найбільш травмонебезпечні. 

3.1.8. Своєчасно зайняти своє місце в навчальному кабінеті чи виробничій майстерні, підготувати все необхідне для уроку.

3.1.9. Під час перерви в навчальному кабінеті дозволяється бути тільки черговому.

3.1.10. Учень зобов’язаний виконувати вимоги чергового учня в групі, викладача, майстра виробничого навчання та інших відповідальних осіб. 

3.1.11. Після закінчення занять слід попрощатися з оточуючими і спокійно вийти.

3.1.12. Залишатися в ліцеї після уроків можуть учні, які зайняті самопідготовкою, додатковими заняттями з навчальних предметів, консультаціями, громадською роботою, задіяні в гуртках та спортивних секціях.

3.1.13. Забороняється приносити до ліцею сторонні речі, які не мають відношення до навчання та не пов’язані з проведенням теоретичних чи практичних занять.

3.1.14. Забороняється приносити до ліцею та використовувати на його території зброю, навіть іграшкову, вибухонебезпечні та вогненебезпечні речовини, гострі предмети, карти (гральні), алкогольні напої, цигарки, жувальні гумки, насіння, а також продукцію аморального змісту.

3.1.15. Заборонено користуватися мобільним телефоном під час уроків теоретичного, виробничого навчання, виробничої  практики. У разі необхідності зателефонувати слід отримати дозвіл викладача чи майстра виробничого навчання, вийти з учбового приміщення у вестибюль і здійснити дзвінок.

3.1.16. Категорично забороняється палити, вживати алкогольні напої, наркотичні засоби та психотропні речовини.

3.1.17. Не дозволяється без дозволу керівників груп залишати ліцей в урочний час; пропускати заняття теоретичного, виробничого навчання, виробничої практики без поважної причини. У випадку пропуску занять учень повинен надати офіційну довідку щодо причини відсутності.

3.2. Під час проведення загальних зібрань:

3.2.1. Приходити на загальне зібрання за 10 хв. до його початку, вчасно зайняти своє місце.

3.2.2. Чітко виконувати команди осіб, які керують шикуванням, не розмовляти, стояти рівно, бути уважним.

3.2.3. На привітання відповідати чітко.

3.2.4. Згодом разом з групою продовжити роботу згідно учбового розкладу.

3.3. Під час уроків теоретичного навчання:

3.3.1. Вчасно приходити на урок.

3.3.2. Своєчасно готуватися до уроку.

3.3.3. Мати на столі лише те приладдя, яке потрібне для уроку.

3.3.4. Коли викладач заходить у кабінет, учні встають, вітаючи викладача. Так само учні вітають будь-якого дорослого, який увійшов до кабінету під час занять, окрім уроків інформатики, коли учні працюють за комп’ютером.

3.3.5. За столом сидіти рівно Відповідаючи з місця, стояти прямо і говорити чітко.

3.3.6. Підняти руку, щоб звернутись до викладача.

3.3.7. Заходити в кабінет і виходити з нього під час занять тільки з дозволу викладача.

3.3.8. Попередити викладача до початку заняття, якщо не виконане домашнє завдання.

3.3.9. Учень має право в коректній формі відстоювати свої погляди при обговоренні спірних і неоднозначних питань.

3.3.10. На уроці не дозволяється вживати їжу, жувати гумку, користуватися мобільним телефоном, планшетом тощо (гаджети мають бути вимкнені або знаходитись у беззвучному режимі).

3.3.11. Після слів викладача «Урок закінчено, до побачення!» піднятися і вийти з кабінету.

3.4. Під час уроківвиробничогонавчання:

3.4.1. Виконувати правила внутрішнього розпорядку в ліцеї, а також на підприємстві під час проходження виробничого навчання та виробничої практики.

3.4.2. До початку роботи підготувати робоче місце до безпечної роботи, перевірити справність та надійність необхідних приладів та інструментів. Якщо є зауваження, повідомити про це майстра виробничого навчання.

3.4.3. З’ясувати порядок виконання роботи.  

3.4.4. Під час виконання робіт учні зобов’язані дбати про особисту безпеку і здоров’я, а також безпеку і здоров’я оточуючих в процесі виконання будь-яких робіт чи під час перебування на території ліцею, знати і виконувати вимоги нормативно-правових актів з охорони праці, правила поводження з інструментами, устаткуванням, обладнанням. 

3.4.5. Учні зобов’язані користуватися засобами індивідуального та колективного захисту, виконувати лише ту роботу, яка доручена керівником робіт і з якої проінструктований.

3.4.6. Пам’ятати про безпосередню відповідальність за порушення правил і вимог охорони праці. 

3.4.7. Бути уважним під час роботи, не заважати виконувати роботу іншим учням. Якщо допущена помилка, з’ясувати причину.

3.4.8. Доповісти майстру виробничого навчання про закінчення роботи, вислухати його оцінку, приступати до виконання наступного завдання.

3.4.9. Після закінчення занять привести в порядок робоче місце, прибрати інструменти та матеріали у відведені місця, зняти спецодяг. 

3.5. На перервах: 

3.5.1. Виконувати вимоги чергового  майстра чи учня по закладу.

3.5.2. Час перерви – особистий час кожного учня. Він може його за власним розсудом, проте, не повинен заважати іншим.

3.5.3. Під час перерви учні можуть вільно переміщатися по ліцею, окрім тих місць, де їм заборонено знаходитися з метою безпеки (горище, підвал, спортивна зала, лабораторії, майстерні).

3.5.4. Під час перерв забороняється бігати по сходах, з’їжджати по перилах, знаходитись поблизу вікон, скляних дверей, дзеркал, в інших місцях, не пристосованих для відпочинку.

3.5.5. Під час перерв забороняється штовхати один одного, кидатися предметами, підручниками, рюкзаками, сумками, застосовувати фізичну силу, вчиняти бійки.

3.5.6. Категорично заборонено самовільно відчиняти вікна, сидіти на підвіконнях чи виглядати у відкриті вікна.

3.5.7. На перервах учні можуть звернутися до своїх керівників групи, викладача, представника адміністрації за допомогою, якщо проти них здійснюються протиправні дії.

3.6. На заняттях гуртків, секцій:

3.6.1. Приходити на заняття гуртка чи секції згідно графіка, виконувати завдання і вимоги керівника.

3.6.2. Брати участь у складі гуртка чи секції в училищних, міських, обласних заходах, виставках, конкурсах, змаганнях.

3.6.3. Чітко дотримуватися правил безпеки життєдіяльності під час проведення занять в ліцеї чи за його межами.

3.7. Ставлення до майна  ліцею

3.7.1. Не можна псувати підручники: підкреслювати слова, загинати кути, виривати аркуші, робити помітки. У кінці навчального року повертати їх до бібліотеки.

3.7.2. Необхідно брати участь у створенні та відновленні матеріально-технічної бази кабінетів, майстерень, лабораторій, спортивних майданчиків, шляхом виготовлення наочних посібників, інвентарю, пристосувань тощо.

3.7.3. Дбайливо доглядати зелені насадження.

IV. Перебування здобувачів освіти за межами ліцею

4.1. Під час перебування на вулиці:

4.1.1. Рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках, дотримуючись правої сторони.

4.1.2. Йдучи групою, займати лише половину тротуару, щоб не заважати перехожим, які прямують у протилежному напрямку.

4.1.3. Якщо назустріч йде людина похилого віку, жінка або дитина, потрібно поступитись і дати можливість їм пройти.

4.1.4. Переходити проїжджу частину дороги лише на зелене світло світлофора і лише в зазначених місцях, при цьому не користуватися мобільним телефоном, навушниками, не вести жваві розмови, щоб не відволікатись;  

4.1.5. Слідкувати за сигналами повороту транспортних засобів, на зупинках  автобус і тролейбус обходити позаду.

4.1.6. Під час руху не привертати до себе увагу галасом, пустощами, голосною розмовою.

4.1.7. Юнакові запропонувати своїй супутниці місце з правого боку від себе; робити виняток у трьох випадках: оберігаючи супутницю від транспорту, якщо в правій руці речі, беручи до уваги звичку дівчини ходити зліва.

4.1.8. Допомагати переходити вулицю сліпим, інвалідам, людям похилого віку, дітям. Пропонувати свою допомогу тим, у кого важкі речі.

4.2. У громадському транспорті:

4.2.1. Входити в автобус, тролейбус після того, як вийдуть пасажири.

4.2.2. При посадці в тролейбус чи автобус необхідно дотримуватися черги.

4.2.3. Якщо позаду тебе стоїть людина похилого віку, інвалід чи жінка, пропустити її вперед.

4.2.4. Обов’язково сплатити за проїзд. 

4.2.5. Без нагадування пред’явити кондуктору проїзний документ (якщо він є).

4.2.6. Стояти в тролейбусі боком у ряду, навпроти дверей, щоб не заважати тим, хто входить.

4.2.7. Поступатися місцем інвалідам, жінкам, дітям, людям похилого віку.

4.2.8. У тролейбусі чи автобусі потрібно дотримуватися чистоти: не лузати насіння, не кидати на підлогу сміття.

4.2.9. На запитання «чи виходиш?», люб’язно й чітко дати відповідь, пропустити тих, хто виходить раніше.

4.2.10. Своєчасно готуватися до виходу, виходячи в перші або найближчі вільні двері.

4.2.11. При виході, не штовхаючись, попросити, щоб тебе пропустили.

4.2.12. Допомогти вийти людям похилого віку, подати руку дівчині (для юнака).

4.2.13.Забороняється сидіти, поклавши ногу на ногу, їсти тістечка та морозиво, щоб не забруднити одяг пасажирів, які знаходяться поруч.

4.3. Під час перебування у магазині:

4.3.1. Вміти правильно запитати про наявність у продажу тих чи інших товарів, робити це чітко і люб’язно, бути чемним з продавцем. 

4.3.2 Стоячи у черзі, не втручатися у розмову інших, не привертати до себе увагу. Не бігати, не кричати, не заводити тварин.

4.3.3. Бути акуратним, не смітити, намагатися не забруднити інших придбаними товарами.

4.4. Під час перебування у театрі, філармонії, закладах культури, на стадіоні:

4.4.1. Пропустити поперед себе дівчину (юнакові).

4.4.2. Займаючи своє місце, не штовхатися, не галасувати, не поспішати.

4.4.3. Виконувати вказівки керівника заходу, не відставати від групи;

4.4.4. Проходити на своє місце обличчям до тих, хто сидить на місцях.

4.4.5. Сідаючи, не стукати стільцем.

4.4.6. Зберігати цілковиту тишу – тільки так виникає взаємозв’язок між глядачами і артистами, який так необхідний і тим і іншим.

4.4.7. Під час вистави не шелестіти обгортками від цукерок, голосно коментувати те, що відбувається на сцені, не рипіти стільцями.

4.4.8. Тільки під час антракту їсти печиво, тістечка чи бутерброди, щоб не заважати глядачам.

4.4.9. Після закінчення антракту вчасно заходити до зали, щоб не заважати глядачам.

4.4.10. До закінчення вистави не підніматися із своїх стільців, щоб зайняти чергу в роздягальні — це нетактовно і образливо для артистів.

4.4.11. Виходити із зали спокійно, не штовхатися, дотримуючись черги.

4.4.12. Стежити за своєю мовою, не допускати вульгарних слів.

4.4.13. Нагороджувати артистів оплесками, вручаючи квіти, супроводжуючи словами вдячності.

4.4.14. Поводитися стримано, не демонструвати свої почуття свистом і викриками.

4.5. Під час екскурсій:

4.5.1. Дотримуватися правил дорожнього руху з метою попередження транспортного травматизму та етичних правил поведінки в громадських місцях.

4.6. У туристичному поході:

4.6.1. Підготувати відповідне взуття, одяг, особисте спорядження.

4.6.2. Не запізнюватися до місця зібрання, виконувати розпорядження керівника походу.

4.6.3. При розпалюванні багаття, дотримуватися пожежної безпеки, розкопати місце для розведення багаття, залишаючи місце зупинки, потрібно надійно загасити багаття.

4.6.4. Збирати гриби, ягоди, лікарські рослини тільки під наглядом досвідчених людей.

4.6.5. Залишаючи місце привалу або зупинки, прибрати за собою сміття.

4.7. На вечорі відпочинку та під час інших розважальних заходів:

4.7.1. Готуючись, випрасувати одяг, почистити взуття.

4.7.2. Виконувати прохання організаторів заходу.

4.7.3. При зустрічі гостей – всім встати, за необхідності, поступитися своїм місцем.

4.7.4. Уважно слухати тих, хто виступає, супроводжувати виступи оплесками.

4.7.5. Поводити себе скромно, стримано, не привертати до себе надмірної уваги.

4.7.6. Брати активну участь в іграх, конкурсах тощо.

4.7.7. Юнакам запрошувати дівчат до танцю, дотримуватися правил етикету, ввічливо дякувати, проводжати дівчат на місця.

4.8. У гостях:

4.8.1. Поводитися тактовно та чемно, бути привітним, не забувати про тривалість візиту.

4.8.2. Уважно ставитися до старших, товаришів.

4.9. Вдома та в родині необхідно:

4.9.1. Слухати і шанувати батьків, допомагати їм.

4.9.2. Утримувати свою кімнату та квартиру в порядку.

4.9.3. Відповідально готуватися до уроків.

4.9.4. У вільний час більше бувати на свіжому повітрі, займатися спортом.

4.9.5. Завчасно оглядати свій одяг, взуття та тримати його в порядку.

4.9.6. Слідкувати за зачіскою, вчасно підстригати волосся.

4.9.7. Не забувати про гігієну рук та обличчя.

4.9.8. Розповідати батькам про успіхи і недоліки у навчально-виробничій діяльності, передавати всі вимоги і прохання викладачів ліцею, майстрів виробничого навчання.

4.9.9. Допомагати батькам по господарству, дбати про всіх членів сім’ї, бути доброзичливим та передбачливим.

4.9.10. Поєднувати користування інтернетом, мобільним телефоном зі спілкуванням з рідними та друзями.

V. Вимоги до мовлення

5.1. Завжди слідкувати за своїм мовленням.

5.2. Не вживати грубих виразів, кличок, прізвиськ, жаргонів.

5.3. Звертаючись до кого-небудь з проханням, вживати слова “будьте ласкаві”, за надану послугу – дякувати.

5.4. Не давати поради, якщо від тебе її не чекають.

5.5. Не втручатися у розмови інших, не заважати, не гарячкувати.

VІ. Участь у громадському житті ліцею

6.1. Виконувати громадську роботу згідно єдиних систематичних заходів та планів.

6.2. Допомагати тим, хто не встигає, виявляти ініціативу, не боятися відповідальності.

6.3. Розвивати виконавчу дисципліну, пунктуальність, уміння йти на компроміс з товаришами та старшими.

6.4. Визнавати справедливу критику та власні помилки.

6.5. Бути готовим до організаторської діяльності: знати права та обов»язки організатора. Вміти колективно приймати рішення, боротися із безвідповідальним ставленням до справи.

VII. Прикінцеві положення

7.1. Здобувачі освіти ліцею мають право:

  • в установленому порядку користуватись навчальними кабінетами, лабораторіями, навчально – виробничими майстернями та бібліотекою, читальною залою, спортивними спорудами, інвентарем і обладнанням, що знаходиться в розпорядженні ліцею;
  • приймати участь в суспільному житті ліцею, діяльності органів учнівського самоврядування;
  • вибирати та бути обраними  в органи учнівського самоврядування. Приймати участь у вирішенні питань щодо покращення освітнього процесу, укріплення трудової та навчальної дисципліни, підвищення якості  знань;
  • бути захищеними під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь-яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти;
  • отримувати соціальні та психолого-педагогічні послуги як особи, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідком або вчинили булінг (цькування).

7.2. На час виробничого навчання і практики здобувачам освіти забезпечуються робочі місця, безпечні та нешкідливі умови праці відповідно до освітніх програм і угод між закладом освіти та підприємствами, установами, організаціями, що надають місця для проходження виробничого навчання і практики. Під час проходження виробничого навчання і практики забороняється використовувати працю здобувачів освіти для цілей, не передбачених освітньою програмою

7.3. Здобувачі освіти зобов’язані:

  • систематично і сумлінно оволодівати знаннями та практичними навичками, професійною майстерністю, розвивати свої здібності, виробляти  вміння самостійно поповнювати знання і використовувати їх на практиці; готувати себе до успішної роботи в умовах сучасного економічного розвитку;
  • активно і сумлінно приймати участь у суспільно-корисній виробничій праці, самоврядуванні. Виконувати правила внутрішнього розпорядку ліцею, бути організованим, показувати приклад дисциплінованості, ввічливості і культури поведінки;
  • знати і виконувати вимоги охорони праці, пожежної безпеки, електробезпеки, безпеки життєдіяльності, правила поведінки в надзвичайних ситуаціях, надання домедичної допомоги; 
  • берегти і зміцнювати навчально-матеріальну базу ліцею, раціонально використовувати сировину, енергію і матеріали в процесі виробничого навчання і виробничої практики; створювати в колективі  обстановку нетерпимості до будь-яких проявів марнотратства, безгосподарності;
  • бути законослухняними, нетерпимо ставитись до кожного випадку порушення трудової і навчальної дисципліни; дорожити честю навчального закладу;
  • виховувати в собі чесність і правдивість, доброту і принциповість, вимогливість і повагу до інших, допомагати батькам, викладачам, майстрам виробничого навчання, піклуватися про людей похилого віку;
  • адекватно ставитися до критичних зауважень товаришів, майстрів виробничого навчання і викладачів, адміністрації ліцею.  Вміти визнавати  і виправляти свої помилки, стримувати себе  і своїх товаришів від негативних вчинків.
  • вести та пропагувати здоровий спосіб життя, зміцнювати своє здоров′я, систематично займатися фізкультурою, технічною і художньою творчістю, більше читати. Розумно використовувати свій вільний час.

7.3. Здобувачі освіти не мають права:

  •  пропускати заняття без поважних причин;
  • під час знаходження на території ліцею та при проведенні ліцейних заходів скоювати дії, небезпечні для власного життя і здоров’я та оточуючих;
  • знаходитися в приміщенні ліцею після закінчення навчальних занять або позакласних заходів без дозволу працівників ліцею.

 За успіхи в навчанні, праці, дотримання навчальної і трудової дисципліни, активну участь в суспільному житті учні ліцею заохочуються через:

  • оголошення подяки;
  • нагородження почесною грамотою;
  • направлення подяк батькам;
  • грошову винагороду;
  • направлення на навчання в ВНЗи.

Заохочення застосовуються адміністрацією, оголошуються наказом директора і доводяться до відома всього колективу ліцею.

За порушення навчальної дисципліни, правил внутрішнього розпорядку до учнів може бути застосовано одне з таких дисциплінарних стягнень:

  • попередження;
  • догана;
  • відрахування з ліцею.

Рішення про відрахування  приймається педагогічною радою. Відрахування неповнолітніх учнів  здійснюється за погодженням зі службою у справах дітей.