Пам’ятка вчителю щодо підготовки та реалізації організаційного аспекту сучасного уроку
Організація структури уроку:
- чітко визначити структурні компоненти уроку залежно від його типу;
- продумати організацію кожного структурного компонента уроку, визначивши його місце в загальній композиції уроку, проміжні цілі, зміст, методи і засоби навчання;
- відібрати для кожного структурного компонента уроку адекватні форми організації навчально- пізнавальної діяльності учнів;
- забезпечити мобілізацію інтелектуальних, фізичних та емоційних ресурсів суб’єктів навчально-виховного процесу на кожному етапі уроку.
Організація навчального матеріалу:
- підібрати (розробити) навчальний матеріал, що відповідає темі, меті та завданням уроку;
- здійснити логіко-структурний аналіз змісту теми, з’ясувавши її дидактичні та методичні особливості;
- структурувати навчальний матеріал для уроку в цілому і на кожний його етап зокрема;
- виділити у змісті навчального матеріалу основне, істотне, що підлягатиме обов’язковому засвоєнню;
- визначити у змісті дидактичного матеріалу описувальну, пояснювальну інструктивну інформацію;
- унормувати навчальний матеріал для уроку в цілому та кожного його структурного компонента за змістом, обсягом, часом;
- здійснення міжпредметних зв’язків;
- урахування принципів диференціації та індивідуалізації;
- визначення змісту та обсягу домашнього завдання, який є від повідним темі уроку.
Організація педагогічної діяльності вчителя та навчально-пізнавальної діяльності учнів передбачає:
- наявність поурочного плану, журналу, учнівських зошитів, підручника, словників, довідкової літератури, навчальних посібників, комплектів роздаткового дидактичного матеріалу;
- відповідність змісту педагогічної діяльності вчителя поставленим цілям та завданням уроку;
- раціональна постановка педагогом цілей та завдань діяльності, сприйняття й осмислення їх учнями, спрямування навчальної діяльності та досягнення мети;
- мотивація наступної спільної діяльності вчителя та учнів на уроці;
- планування, нормування, конструювання, прогнозування діяльності вчителя та учнів на уроці;
- озброєння учнів раціональними способами навчально-пізнавальної діяльності;
- контроль, самоконтроль, взаємоконтроль та корекція діяльності вчителя й учнів, її результативність;
- наявність навчальних матеріалів різного рівня складності, завдяки яким учень має можливість обрати свій рівень;
- обладнання робочих місць учителя та учнів відповідно до стандартних гігієнічних вимог і вимог ергономіки;
- раціональний розподіл та використання часу на окремі види діяльності вчителя та учнів на уроці.
Організація навчально-методичного забезпечення та оснащення уроку:
- обладнання уроку (наявність на робочих місцях учителя та учнів підручників, іншої навчально-методичної літератури, навчального приладдя), роздаткового дидактичного матеріалу, інструктивних карток тощо;
- оснащення уроку необхідною та достатньою наочністю, ТЗН, аудіовізуальними засобами, комп’ютерами;
- організація діяльності учнів – помічників учителя (лаборанта, демонстратора, консультанта).
Раціональність витрат часу на організацію праці вчителя та учнів на уроці передбачає:
- своєчасний початок уроку;
- оптимальність витрат часу на взаємне привітання, перевірку відсутніх учнів, огляд санітарного стану аудиторії та зовнішнього вигляду учнів;
- витрати часу на «входження» до навчального процесу;
- чітке дозування та корекція витрат часу на окремі етапи уроку;
- витрати часу на окремі види педагогічної діяльності вчителя (організаційну, навчальну, стимулюючу, контролюючу);
- витрати часу на окремі види навчально-пізнавальної діяльності учнів (організацію, планування, нормування, творчу самостійну діяльність, практичну діяльність тощо);
- своєчасне завершення уроку, забезпечення організованого відпочинку учнів на перерві, провітрювання аудиторії.